?Aquest llibre no E9;s nomE9;s un intent de reparar la injustED;cia que representa el desconeixement de Gori MuF1;oz en les seues diferents facetes creatives: la d'escenF2;graf, dibuixant, pintor i, la que acED; es recupera, la d'escriptor. Aquests tres textos sF3;n tambE9; documents de primera mE0; sobre la sensibilitat de l'artista cap al seu passat, cap a la vida i l'art. Pertanyen a tres etapes vitals diferents: "Daumier" correspon a la seua joventut, quan s'havia instaurat la Segona RepFA;blica i l'escenF2;graf va rebre una beca de la Junta d'AmpliaciF3; d'Estudis per anar a ParED;s; "PequeF1;o itinerario bE9;lico del hambre" va ser escrit en la maduresa, i estE0; format per diversos relats ambientats en la Guerra Civil espanyola, i, finalment, "Ni en cap mapa, ni en cap histF2;ria", escrit per un Gori sexagenari i probablement malalt, evoca la ValE8;ncia que va deixar en la seua infantesa, la del primer quart del segle xx. En tots ells destaca el to descriptiu i minuciF3;s de l'escenF2;graf que revela el secret de les coses, que indaga en la psicologia dels personatges, dels espais o de les situacions de l'E8;poca que li va tocar viure. TambE9; ens permeten apreciar el que poden significar els records des d'un exili interminable. Gori MuF1;oz (Benicalap, 1906-Buenos Aires, 1978) va ser un conegut dibuixant durant la Segona RepFA;blica i la Guerra Civil espanyola, i responsable del taller de decoraciF3; del PavellF3; d'Espanya en l'ExposiciF3; Internacional de ParED;s de 1937. DesprE9;s, en el seu exili forE7;F3;s a Buenos Aires, va consolidar una prestigiosa carrera professional en l'escenografia teatral i cinematogrE0;fica. Va realitzar mE9;s de 190 decorats per a pelB7;lED;cules del cinema argentED; i gran part de les escenografies de les estrenes de les companyies espanyoles de l'exili republicE0;, entre elles la de Margarita Xirgu, tant a Buenos Aires com a Montevideo. Rosa Peralta Gilabert (Arboleas, 1962), investigadora i escenF2;grafa, va realitzar la seua tesi doctoral sobre l'escenF2;graf Gori MuF1;oz a la Facultat de Belles Arts de ValE8;ncia. Ha publicat diversos estudis sobre l'escena i l'art en l'exili de la Segona RepFA;blica espanyola, i els llibres La escenografia de l'exili de Gori MuF1;oz (2002) i Manuel Fontanals escenF2;graf. Teatre, cinema i exili (2007). C9;s membre del Grup d'Estudis de l'Exili Literari i del Centre d'Estudis sobre les C8;poques Franquista i DemocrE0;tica, ambdF3;s vinculats a la Universitat AutF2;noma de Barcelona.